O spoofingu zrobiło się głośno, kiedy media zaczęły opisywać coraz więcej przypadków podszywania się pod numery telefonów znanych osób i instytucji w naszym kraju. Jednak nie tylko spoofing telefoniczny stanowi poważny problem. Wyjaśniamy na czym polega spoofing i co można zrobić, aby nie stać się jego ofiarą.

 

Co to jest spoofing?

Spoofing to oszustwo, w którym przestępca podszywa się pod jakąś osobę, firmę lub inne zaufane źródło. Celem takiego ataku może być kradzież informacji, przekonanie ofiary do zainstalowania złośliwej aplikacji albo wprowadzenie zamieszania i destabilizacji. Bardzo często przestępcy chcą uzyskać dostęp do cudzego konta bankowego.
Można wyróżnić wiele rodzajów spoofingu: telefoniczny, e-maila, IP, URL, danych GPS i inne.

 

Spoofing telefoniczny to coraz poważniejszy problem

W Polsce coraz większym problemem staje się spoofing rozmów telefonicznych. Przestępcy mogą podszyć się pod dowolny numer, dzięki czemu podczas połączenia wyświetlają się jako ktoś inny, np. nasz znajomy albo infolinia banku. Co więcej, jeżeli mamy ten numer w kontaktach, połączenie (lub SMS) wyświetli się pod nazwą zapisaną w telefonie. Niestety, taki atak jest prosty do przeprowadzenia.

 

Jak się chronić przed spoofingiem telefonicznym?

Tak naprawdę nie ma skutecznej metody ochrony przed spoofingiem. Najlepszym wyjściem będzie zachowanie zasady ograniczonego zaufania. Ciężko jest zrezygnować z podawania e-maila czy numeru telefonu w różnych miejscach w Internecie, bo są wymagane chociażby podczas zakupów, jednak warto rozważyć kilka adresów e-mail do różnych usług oraz ograniczenie podawania numeru telefonu do niezbędnego minimum.

Korzystając z kart bankomatowych należy pamiętać o:

  • nie zapisywaniu numeru PIN;
  • nie trzymaniu numeru PIN i karty w jednym miejscu;
  • nie udostępnianiu numeru PIN i karty innym osobom;

Zgubiona lub skradziona karta VISA, MASTERCARD?

Fakt taki należy niezwłocznie zgłosić telefonicznie: +48 22 515 31 50 lub +48 828 828 828 czy też osobiście w dowolnej jednostce Spółdzielczej Grupy Bankowej lub Banku Spółdzielczego. Im szybciej zastrzeżesz utraconą kartę, tym mniejsze jest prawdopodobieństwo wystąpienia strat, powstałych w wyniku jej nieuczciwego wykorzystania!